

تاریخچه پل ها
پل ها یکی از مهمترین سازه ها در شهرهای بزرگ و در واقع کلید ارتباطی سیستم حمل و نقل زمینی هستند. علاوه بر این، در دوره هخامنشی نشانه هایی از پلی بر روی بین النهرین (دجله و فرات) وجود داشت که تمدن و فرهنگ ایرانیان و همچنین توجه به ساخت پل را نشان می دهد. از طرف دیگر، طراحی و ساخت پل های بتونی و همچنین عایق بندی آن برای مهندسان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
اهمیت عایق بندی پل های شهری
۱٫نگهداری و تعمیر پل ها بسیار پیچیده و هزینه بر است.
۲٫اهمیت بالای پل ها در شبکه حمل و نقل از نظر ترافیک شهری
۳٫سنگین بودن هزینه مالی برای ساخت هر پل
در ادامه به طور خلاصه انواع روش های عایق بندی پل ها و روش های اجرا مورد بحث قرار گرفته است. ابتدا موارد اصلی که در مورد اجرای ایزوگام وجود دارد می پردازیم و سپس روش قیر گونی را به طور مفصل معرفی می کنیم و ضمن بررسی شرایط و محدودیت های آن ، تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز برای استفاده از این روش را مورد بحث قرار می دهیم.
انواع روش های عایق بندی پل ها
۱٫روش ایزوگام
عایق بندی پل ها از دیگر سازه های ساختمانی از اهمیت بیشتری برخوردار است، به طوری که گاهی اوقات نصب صحیح عایق عامل اصلی دوام بیشتر پل ها خواهد بود. پس از بتن ریزی پل و خشک شدن آن، یک لایه قیر نرم ریخته می شود تا ایزوگام به راحتی روی سطح بتن بچسبد، سپس ایزوگام به همان روش ساده و بدون استفاده از فویل نصب می شود.
عایق بندی پل ها قبل از روکش آسفالت سبب جلوگیری از نفوذ آب به بتن و فرسودگی آن می شود که این عمل نقش بسیار مهمی در دوام و عمر بتن ایفا می کند.
۲٫روش قیرگونی
مانند روش ایزوگام، بعد از بتن ریزی سطح پل ها و خشک شدن آن ، ممکن است ترک های کم عمقی روی بتن ایجاد شود که با استفاده از خمیر ماستیک برداشته می شود و وقتی سطح مورد نظر کاملاً خشک شد، سطح پل پاک می شود تا حتی سنگریزه خرد شود، در سطح آن دیده نشود.
پس از اطمینان از تمیز بودن سطح ، یک لایه قیر نرم توسط فرد ماهر بر روی سطح بتن ریخته می شود و باید توجه داشت که سطح مورد نظر کاملاً باید قیر پاشیده شود و پس از آن، این فرد ماهر باید گونی مخصوص را روی سطح قیر پهن کند و با قیر امولسین اتصالات آن را جوش دهد.
بعد از این باید ۲ مرحله قیر مخلوط روی کیسه ها ریخته می شود. قیر نرم و قیر سفت باید مخلوط شود تا چسبندگی کمتری داشته باشند و مقدار قیر سفت ریخته شده کم نباشد.
ما در تهران ایزوگام آماده ارائه انواع روش های عایق بندی پل ها از قبیل ایزوگام پل ها و قیرگونی پل ها برای ارگان های دولتی و خصوصی هستیم . تهران ایزوگام با تکیه بر پرسنل مجرب خود توانسته رضایت تمام مشتریان خود را جلب کند.
چگونگی ایزوگام پل ها :
خواسته هایی که برای عایق پل ها با غشا های قیر در نظر گرفته شده است ، از بعضی جهات با مواردی که برای بام استفاده می شود متفاوت است.
ضروری است که ورق های قیری که برای ایزوگام پل ها استفاده می شود ، باید به گونه ای باشد که اصطحاک موجود را تحمل کند .
این کار از طریق آغازگر (با قالب سازی رزین اپوکسی) و یک لایه ضد آب قیر کامل انجام می شود.
همچنین ، لایه محافظ آسفالت به طور همگن با آب بندی پل ارتباط دارد.
ضد آب بودن پل با غشا های قیر پلیمری در برابر بار های شدید (اثرات مکانیکی ، حرارتی و شیمیایی)
که به طور دائم روی سازه های پل قرار می گیرند، مقاومت نشان می دهند.
بنابراین دامنه سازه های پل تا سطح پارکینگ در پارکینگ های اتومبیل ، پارکینگ های زیرزمینی اتومبیل و تونل ها و در ساخت و سازهای باز (ضد آب بودن سینی تونل) گسترش یافته است.
این امر اکنون به مدت چندین دهه به خوبی ساخته شده است ؛
که از سازه های ساختمان بطور دائم و مؤثر در برابر آسیب های ناشی از رطوبت محافظت می کند.
نوع ورق های عایق پل ها :
ورق های پوشش (لایه بالایی) برای پل ها و سطح پارکینگ دارای روکش قیر پلاستیکی است.
این نوع قیر نسبت به دمای نصب نورد یا آسفالت ماستیک مقاوم به درجه حرارت بالا است.
ورق لایه میانی (روش جابجایی) :
ورق های لایه ای ضد آب متوسط برای سطح پل و سطح پارکینگ دارای یک پوشش قیر الاستومر است.
پردازش این ورق های ضد آب با روش جابجایی انجام می شود، که در آن از جرم پیوند خورده با حرارت قیر برای غوطه وری استفاده می شود.
از طریق این فرآیند یک ارتباط ۱۰۰٪ همگن با زمین ایجاد می شود.
انواع ورق رول قیر و ورق سقف غشایی قیر :
- دو لایه
- تک لایه
- آلومینیوم روکش دار
با تشکر از حضور شما ( تهران ایزوگام )